Herfst in Berner Oberland 2010 1e deel.

Herfst in Berner Oberland 2010 1e deel.

Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina op Twitter Print deze pagina
Maak een account om een e-mail te ontvangen zodra er iemand een antwoord geeft in dit topic
thyon
thyon
135 berichten
actief lid
8 nov 2010 - 17:52
Dag 1 Zaterdag 16 October 2010.
Het is juist 3.35 u als we het kleine straatje van onze garage uitrijden. Het regent zachtjes……
Het is uitzonderlijk rustig op de baan, en we staan al vlug in Brussel en zo verder naar Luxemburg. In air de Berchem , onze vaste stek voor te bunkeren, zowel voor ons als voor onze tuffer. De broodjes en koeken zijn levende vers,en de koffie die smaakt heerlijk . Zo kunnen we er weer tegen.
Hier neem ik het stuurrad voor een tijdje over………… en nog altijd regen….
Als we denken dat het in Belgie kalm was,dan vragen we ons af, of we op de franse péage soms op een afgesloten weg zitten……. Zo rustig.
Één nadeel, nog altijd regen.
Op een zaterdag morgen Strassbourg doorrijden is ook een fluitje van een cent en hoeveel jaar komen we eigenlijk al niet meer in de stad . En voor we het weten rijden we de duitse autobahn op richting Basel. …. Als we in de zomer deze route rijden is het altijd vrijdag en dan zijn er nog veel kamions op de weg, van veel mastodonten is er nu geen sprake,nog wel altijd regen.
Prattlen dus mijn eerste heisse chocomilch is een feit… en smaken dat het doet, het maakt het gevoel van “ thuiskomen” volledig.
Hier neemt Marc het stuur over, nog een eindje en dan is het zo goed als een nieuwe weg voor ons . Maar ook dat is geen probleem, er zijn verschillende werven , maar zonder stau’s komen we goed vooruit. Nog altijd regen……
Zonder problemen komen we in Thun aan. Zoeken het inkoopcentrum en halen het hoogstnodige. Vers brood, soep, vlees , alles in een kartonnen doos, en het kan nog goed op de achterzetel. Nog altijd regen, maar nu wel hard. Nu stevenen we af op Interlaken….. en dan Niederried opgezocht.

Niederrieddag12.jpg

Een onnoemelijk klein weggetje loopt naar onze chalet……;Bedankt Anja en Danny dat je voor ons het pad ge effend hebt we vinden zonder veel zoeken het kleine torentje waar we naar boven moeten, nog altijd hevige regen…..
Het lijkt wel of die mevrouw op ons staan wachten heeft, zo hartelijk worden we ontvagen. Een wat verouderde woning, maar krakende proper . Een zit/eetkamer, een piepklein keukentje, een douche en toilet ieder apart, een slaapkamer……. Alles zicht op het meer

Niederrieddag16.jpg
Een dorpje zoals in de oude tijd….. één bank in het gmeindhus, één hotel,het stationnetje kan zo naar een poppendorpje . Nog altijd giet het. We zien niks van de ons omringende bergen, ze lijken wel gestolen…. Gelukkig staat de verwarming volle kracht, het doet goed, mede door ons vroeg opstaan en niet geslapen de nacht van vertrek, zijn we niet naar onze gewoonte wat kouwelijk.
Vlug hebben we onze draai gevonden, we laden uit, geven alles een plaatsje en dan genieten we van ons eerste avondmaal, en het smaakt. Ik trek het niet lang voor de tv, een douche , mensen wat een kracht zit er hier op het water… moesten we dat thuis hebben in onze massagedouche, mijn vel was weg, maar het is heerlijk. Ik hoor Marc niet eens meer komen, die heeft nog een tijdje tv gekeken. Het laatste wat ik hoor …. Is de regen, gieten doet het nog altijd. Dat beloofd.

Niederrieddag13.jpg

Dag 2 Zondag 17 October 2010.
Ik slaap gelijk de muizen in het meel. Ik weet van de wereld of van mijn omgeving niks, zelfs niet meer dat Marc ook komen slapen is. Rond 6 u word ik wakker, draai me om ….. maf verder. Wat ik wel vaag hoor is de regen.
Zo tegen acht uur staan we dan op, ons toilet is vlug gemaakt. Verse broodjes uit de oven van ons keukentje, een gekookt eitje….En tegen 10 u begeven we ons naar het stationnetje…..; en om 10.15 is er onze trein naar Interlaken…..; geheel gratis dankzij de “ Gastenkaart”.

Niederrieddag216.jpg
Vandaag is de laatste dag dat de boten op de Thuner en Brienzersee varen…… daar moeten we van profiteren.

Niederrieddag23.jpg
Voor de verandering regent het nogal niet weinig, en de bergen zijn nog altijd aan het zicht onttrokken.

Niederrieddag272.jpg?
Om 11.45 u varen we van de steiger weg, het is lekker warm en droog op de boot, we bestellen thee, en Marc neemt foto’s. De boot vaart zigzag over het meer, heeft verschillende aanlegplaatsen… wij blijven aan boord tot in Brienz…….. eigenlijk zijn we een klein beetje ontgoocheld, niks geen winkeltje open. De Brienzerrohthorn, is gesloten wegens het slechte weer en de sneeuw boven. Geen mens kan ons zeggen of het dit seizoen nog terug in bedrijf gaat.

Niederrieddag210-1.jpg

We gaan dan een lekkere pizza eten in een restaurantje….. en nemen de boot van 14.45 u terug. We zullen nog wel eens terugkomen op een door de weekse dag.

Niederrieddag240.jpg

Al bij al was het een mooie dag. Ik kan me eindelijk orienteren waar Axalp ligt, hier recht over ( ook verscholen in de regenwolken) daar was verleden zomer onze “ alpendagfreaks” we kunnen ons troosten zo hard als het toen regende is het nu nog niet geweest, gelukkig. Welke richting Brienz is, waar ik moet kijken om Thun te weten. En weten waar Beatenberg ligt ten opzichte van ons, dat is ook ok. In de namiddag is het dan droog geworden, wat een luxe.

Niederrieddag218.jpg

Via ons treintje komen we zo rond 18 u terug thuis. We houden het vandaag bij een bord soep met verse broodjes en dito charcuterie.
Onze plannen voor morgen, ??? nu we het tv weerbericht gezien hebben, en het nog niet veel soeps beloofd, gaan we morgen naar Wallis /Thyon. We mogen er in alle rust een studio gaan kiezen voor volgende zomer. We zijn hier nog maar juist aangekomen en maken al plannen voor ons volgende verblijf . Zoiets kunnen we beter met minder weer doen, wordt het dan mooi dan hebben we tijd voor de omgeving hier te gaan verkennen en wandelingen te maken. En kunnen we nog voor enkele dagen proviand inpassant meebrengen. Dus morgen mijn Frans wat oppoetsen…….en heel stiekem hoop ik op Walliserweer als we in Goppenstein van de trein komen…..

Niederrieddag233.jpg

De foto's zijn zo maar lukraak gekozen van die dag.

Maandag 18 October 2010.

Elke avond voorzien we een dubbel programma, voor regen en of voor droog .
Al op gelet dat een mens in zijn verlof altijd het omgekeerde doet van thuis ??? daar kunnen we slapen zo lang we willen,in het verlof willen we precies niks missen, en staan dan vroeger op als naar gewoonte.
Als we wakker worden deze morgen is het spijtig genoeg nog regen, maar niet getreurd. Programma B , we rijden hier rond 8 u weg, en hebben de trein van iets na 9 u . Kandersteg 1.5° en fijne sneeuw tussen de regen.

Het eerste wat ons opvalt als we de Lötschberg tunnel buiten komen, ZON wel met grote witte wolken , maar toch, het ziet er allemaal vriendelijker uit met zon.

Dag3NiederriedWallis3.jpg
We hebben zowat 20 j op dezelfde studio verbleven tot hij verkocht werd en de nieuwe eigenaars niet meer wilde verhuren. Sedert dan zijn we wat verloren, en hebben al verschillende andere woningen geprobeerd, maar toch …… daarom hebben we na enkele mails heen en weer met Margrit de toelating gekregen om nu het rustig is eens enkele andere te gaan bekijken.
We besluiten eerst langs Sion en de bureau van Margrit te rijden .Het is gelegen hartje stad Place Du Midi.
We worden heel vriendelijk ontvangen, krijgen direct een lijst van 8 studio’s mee die we mogen gaan keuren. En een telefoontje gaat er naar die mevrouw boven, die ons gaat vergezellen.
Afspraak 11.30 u voor de bureau in Thyon. Met een welgemeend tot ziens, en de belofte als we terug thuis zijn een mailtje te sturen met wat we boven gekozen hebben, en de data’s van ons zomerverlof door te geven,nemen we hartelijk afscheid. Langzaam rijden we van de herfst in de winter

Dag3NiederriedWallis9.jpg
. En ik moet zeggen ik had minder kleuren verwacht in Wallis, maar de wijnvelden staan nu ros te kleuren, en de pruikenbomen ( enkel maar op een klein stuk te vinden op de sudrampe) zijn vuurrood, spijtig dat we een stuk zouden moeten omrijden om ze van dichtbij te zien ( achteraf blijkt dat mijn foto’s nog mislukt zijn ook, deju toch) Je haalt er de lariksen zo tussenuit, met hun licht geel kleedje.
Het is zo raar in het doodstille en uitgestorven Thyon.

Dag3NiederriedWallis17.jpg
De lege garage doet spookachtig aan. De mevrouw is stipt op tijd,en we besluiten direct te starten, en gelijk we binnen komen overvalt ons een wauw … dit is het. Ultra modern, voorzien van alle gemak, vierde verdiep , aan één kant maar mogelijke geburen…… maar Yolande houdt niet af,” je hebt nog 7 nummers en ik zou toch maar niet het eerste het beste nemen, ik heb alle tijd.” We bekijken dan nog 4 woningen, maar we blijven bij ons eerste gedacht….. Het uitzicht zal niet meer Matterhorn zijn, maar wel de Rhone vallei en de Berner Alpen…

Dag3NiederriedWallis15.jpg
Naast de nummers zetten we onze voorkeur, je weet maar nooit dat er iets tussenkomt. Ook hier trekken we het niet langer dan nodig. We laten de chocotofkes bij Yolande zij is er verzot op.Heel tevreden over onze keuze rijden we terug Sion en mijne beer gromt nu wel heel erg……… we gaan bij Migros eten, doen boodschappen wat voor thuis en wat voor hier de komende dagen kunnen we verder. Dan zakken we stilaan af naar de trein…….. deze morgen waren we de derde auto op de trein, nu zijn we derde laatste.

Dag3NiederriedWallis29.jpg

Een kwartiertje later steken we onze kop in Kandersteg buiten en nog altijd regen, als zijn de wolken wel wat hoger gaan zweven. We houden halt in Interlaken, wandelen wat rond, en we zijn juist voor donker hier thuis. Ons avondeten is rap klaar en het smaakt hemels…..; ik had echt wel honger nu.
De weerkikkers geven voor morgen wat droge vooruitzichten. Ofwel nemen we Griesbach, en bij regen rukken we op naar Bern, morgen vroeg zullen we het weten.

Dinsdag 19 October 2010
Als we doorrijden deze morgen ,zijn we er nog vast overtuigd dat het ook vandaag geen weer wordt om veel in de buitenlucht te verblijven , laat staan de hoogte in te trekken. Maar we zijn noch niet in Interlaken, als we blauwe gaten in de lucht zien vallen. In plaats van Bern zal het hier de omgeving zijn waar we op onderzoek uitgaan. Het is toch bijna allemaal nieuw hier en we hebben nog wel enkele plannen.

Giesbachwasserfalle9.jpg
Als eerste op het programma Giesbach. Het weggetje waar we deze zomer in gietende regen de Axalp opreden, komt ons nu heel bekend voor. We nemen de eerste afslag naar Giesbachfalle, weten langs geen kanten waar we staan, maar slagen toch maar een wandelpadje in. En voila, daar is het Grand Hotel Giesbach al…. Met het treintje ernaast.

Giesbachwasserfalle8.jpg

We maken de rondgang onder de waterval, wat zal het hier in het voorjaar voor een spectakel zijn ?slenteren tot aan het treintje, maar ook hier alles in winterrust, zowel hotel ( waar we niks aan missen) als het treintje.

Giesbachwasserfalle3.jpg

Giesbachwasserfalle15.jpg
Het is een rustige wandeling, enkele mensen van de onderhoud van het hotel zien we voor de rest is het uitgestorven, leve die rust. De herfsttooi van de wingerd tegen de kasteelmuren is bijzonder, zo een warm diep rood.

Giesbachwasserfalle17.jpg

Dan zetten onze snuit richting Grimselpas, maar we krijgen net op tijd in de mot dat die gesloten is wegens sneeuw… dus gaan we eens de Aareschlucht bezoeken, ooit waren we er eens , maar veel weet ik er niet meer van. En van digitale foto’s kon toen niemand dromen. We willen voorbij de schlucht parkeren, maar onze moed zakt ons in de schoenen als hier alles gesloten lijkt….. ik stap toch maar uit en zie twee mensen het poortje uitkomen. Die maken me duidelijk dat we aan de andere ingang moeten zijn, terug richting Meiringen ….

We genieten van onze 3 km wandeling, deels in de schaduw van de kloof, deels in de zon.

Aareschlucht21.jpg

We drinken nog een koffie en willen dan naar de Reichbachfalle , hebben we onderweg zien staan, en het is maar enkele honderden meters hiervandaan. Maar ook hier krijgen we het deksel op de neus….; gesloten. Het zij zo, wij naar Meiringen eerst onze honger stillen, en dan een wandeling door het dorp. Voor Marc kopen we een nieuw portefeuille, om de zoveel jaar krijgt hij een nieuwe. Één nadeel ze houden ook geen geld. Ondertussen is de middag al een tijdje voorbij , en zakken we terug op huis af……. Onderweg nog een halte.
Zondag was het in Brienz zo dood als een pier , dus houden we er nu halt. Parken aan de steiger, en zien we daar geen mensen uit de Brienzerrohthornbaan komen?? Ja we haasten er ons naar toe,maar pech, het was een speciale rit voor mensen die een VIP behandeling kregen onderweg. Een mijnheer maakt ons duidelijk dat het gesloten is tot volgend jaar……..

Brienz18.jpg

Zondag had ik mooie gordijntjes zien hangen, dus nu richting die winkel, maar de goden zijn ons toch echt niet goed gezind vandaag, ook deze tand moet ik uittrekken, de maten van onze vensters thuis kloppen dus langs geen kanten met deze voilekes. We zetten ons op een bank aan de rand van het water, en genieten van de zon op onze bast, van het prachtige uitzicht op de besneeuwde toppen aan de andere kant van het meer.

Brienz12.jpg

Na het uitladen van onze auto, zitten we nog wat op het terras hier van de woning , tot de wind echt te fris wordt en ons binnen jaagt. Deze dag was een mooie…… helaas voor morgen geven ze op tv , regen ,wind en sneeuw……… dus zal het morgen Bern worden……….

Niederried4.jpg

Woensdag 20 October 2010.
Lang voor we opstaan, hoor ik het al, regen en bijna storm teisteren hier de omgeving. De wind raast rond het huis, alles rammelt.
Dus vandaag nog maar eens plan B, uit onze toverhoed gehaald. Het wordt Bern. Na het ontbijt rijden we weg. Onderweg is er niet veel te zien door de regen , en de wolken die onthouden ons elk mooi zicht. Als we hier vroeger al geniet geweest waren, ( zoals verleden jaar ook in de regen ggg) dan zou ik niet geloven dat er hier bergen zijn. Die drie grote die hebben toch echt iets tegen ons… maar we geven niet op. Zo lang er leven is , is er hoop. En we kunnen vermoeden in welke richting ze liggen.

We vinden parkeerplaats genoeg aan de berenkuil, schoemelen een beetje met onze aankomsttijd op onze parkeerschijf , en dan op weg. Voor enkele jaren zijn we hier ook geweest met de fanclub van Lotti, ik moet zeggen ik vond het toen verschrikkelijk, het was de reinste dierenmishandeling en het kon mijn goedkeuring niet krijgen . We weten niet wat we nu zien, een prachtig gebied, van hokken is geen sprake meer, ( gelukkig ) een zwembad voor de bruintjes. Moeder beer en de twee kleintjes zoeken hun eten dat verstopt ligt over heel het terrein. Grote papabeer zit appart…..Ze geven een rustige indruk waar het vroeger echt een gestresseerde toestand was. Bravo Bern,zo kan het wel.

Niederrieddag5Bern9.jpg

We schrikken ons een ongeluk het is opgehouden met regenen. Wegens nog een veel slenteren voor de boeg, nemen we foto’s van op de brug en trekken onder de galerijen de stad in. Hier wat rondzien, daar eens keuren. Exclusieve winkels genoeg, als ge maar “monete “genoeg bij hebt.
Niederrieddag5Bern23.jpg

We komen aan de mooie toren , en ik weet nog dat hier ergens op het einde van een kleine gasse de Nationale bank is, en het regeringsgebouw, wat bij ons parlement zou zijn. Inderdaad hier is het, we nemen enkele foto’s en kunnen enkel dromen van de miljarden aan goudstaven dat hier onder onze voeten liggen. Maar we kunnen er toch niet aan, dus blijven staan is nutteloos.

Niederrieddag5Bern13.jpg

We gaan verder tot aan het station, drinken er een koffie….. en vangen de terug weg aan, aan de andere kant van de straat. We genieten van op een bank van onze piknick en het uitzicht boven de stad en de Aare.
We rijden terug richting meren, en bezoeken uitgebreid Thun. Hier de straat boven en onder…… vroeger was het bovenste deel voorbehouden voor de rijken en mocht het “ gewone volk” in de onderste rij boodschappen doen. We geloven onze ogen niet, de zon is er af en toe doorgekomen, maar we maken ons geen illusies, de donkere wolken die zich op sommige plaatsen samenpakken die beloven niks goed. Ik koop me een jas, een echte winterjas, wedden dat het goed weer gaat worden.
We weten nog hoe gezellig Spiez was verleden jaar als we met de Anja,Nikita en Danny op een terras zaten aan het meer. Tegen dat we nu daar zijn giet het water vermengd met sneeuwvlokken, nu dit kan ons niet bekoren en bijgevolg laten we het links liggen het zal voor een volgende keer zijn.
Als we in Interlaken aankomen is het droog en we besluiten daar nog een tijdje zoek te brengen, we drinken onze zoveelste koffie /thee.
Na een dik uur begint het ook hier te regenen, en we zijn weg, 6 km verder ligt onze thuis Niederried.

Voor morgen wordt met een brede smil door de wetterfrosch van dienst, zonnig weer beloofd…….. het is te hopen, we willen nu wel eens naar boven…………..

Niederrieddag5Bern.jpg

Donderdag 21 October 2010. Schilthorn.

Als ik zo rond 6 u wakker word en naar buiten kijk, geloof ik er niks van dat we vandaag mooi weer zouden krijgen. Nog maar eens omdraaien en afwachten. Maar als we rond 8 u ons ontbijt binnen hebben, begint het op te klaren. Voor alle zekerheid zetten we nog eens de tv en het weerbericht op, en ja we gaan het riskeren. Het word de Schilthorn…..; de lokatie waar een James Bond film gedraaid werd. Hoogte net geen 3000 m.
De weg is niet lang en vlug zijn we op de parking van Stechelberg, we laten onze vierwieler achter en kopen kaartjes. We zijn nog vroeg ( de eerste kabine) en sommige van onze medereizigers ,zo zullen we later zien, is personeel van het restaurant boven.

Niederrieddag6Schilthorn24.jpg

Eerst overstappen in Gimmelwald nog eens hetzelfde in Murren, dan nog eens in Birg en dan zijn we weg, non stop zonder één pyloon ertussen….

Niederrieddag6Schilthorn27.jpg

Boven gekomen , gaan we eerst naar de tourist-aurama, krijgen een blik van de Triatlon, van Murren in alle seizoenen, en een stuk van de film van James Bond. Alles draait hier dan ook rond 007 . Als dit gedaan is gaan de gordijntjes open en voila……….

Niederrieddag6Schilthorn142.jpg

Het schouwspel dat zich hier voor onze ogen afrolt is er één van ongekende schoonheid. We haasten ons naar buiten. We weten niet waar eerst kijken, we kunnen tot in Thun blikken, en voor de rest witte toppen, de ene hoger als de anderen, maar allemaal van een maagdelijk wit

Niederrieddag6Schilthorn86.jpg.

In de zomer zal het hier niet mooier zijn, nu herfst temperaturen, met winters uitzicht. De zon brandt ,maar dat zal ik maar deze avond ondervinden, nu heb ik er geen last van, of liever gezegd ik let er niet op, weer eens niet. Het is windstil en _6°.

De drie grote Eiger, Monch en Jungfrau hebben al dikwijls met onze voeten gespeeld, telkens verscholen ze zich in de wolken, wel de aanhouder wint, en nu schitteren ze in alle glorie en grootsheid voor onze ogen.

Niederrieddag6Schilthorn41.jpg

Als we wel drie keer de rondgang gemaakt hebben, trekken we naar het restaurant. Uit ons fototoestel komt stilaan rook. We hebben nog een zee van plaats en gaan aan de buitenste rand zitten .

Niederrieddag6Schilthorn131.jpg

Op het dagmenu cordon bleu van kip , met pasta en saus , en een grote schotel salade, en dat voor 20.80 zwfr, pp. We zullen onze voorziene pick nic deze avond wel aanspreken. De doos corned beef die we voorzien hadden kan morgen nog dienst doen, ( die blijft hier wel fris) en de boterhammen die smaken bij een bord soep deze avond ook nog wel. Ik vergeet bijna van te eten, zo boeit de omgeving me. In 48 min, hebben we de toer gemaakt…….

Niederrieddag6Schilthorn137.jpg
Nu kunnen we er tegen en weer trekken we naar buiten…… lopen een beetje berg af, en als ik tot aan mijn knieën in de diepe sneeuw wegzak is het genoeg.

Niederrieddag6Schilthorn141.jpg

We keren op onze stappen terug. Intussen zijn er veel mensen van hetzelfde gedacht geweest als wij , het wordt aardig druk. Alvorens weer naar het dal af te zakken, nemen we nog een kop koffie. Nu moeten we in het tweede deel van de cirkel gaan zitten, maar het maakt niet uit. Ook dit draait mee, en we missen niks van het schouwspel.

Niederrieddag6Schilthorn75.jpg

We gaan nog maar eens naar buiten, ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Hier ben ik 100% gelukkig en in mijn element, hoe het komt ?, ik zou het niet weten, ik kan het niet beschrijven, maar zonder momenten als deze , is het leven toch veel te saai . Sommige mensen zullen me begrijpen anderen niet……

Niederrieddag6Schilthorn61.jpg

Dan wordt het tijd om terug naar de bewoonde wereld af te zakken, het is ondertussen al 14.30 u geworden. En er komt een koude wind opzetten, wat normaal is op deze hoogtes.
Het staat op mijn netvlies gebrand, het schouwspel van vandaag. Nooit vergeten we zulke dagen, het zijn hoogdagen uit een mens zijn verlof…….. beneden begint mijn gezicht te trekken en krijgt de kleur van een gekookte kreeft………..
Dit was een dag met 5 sterren, en we kunnen het iedereen aanraden. Ik weet van wat ik ga dromen deze nacht. En het zal niet van Bond zijn.

Vrijdag 22 October 2010.
Gisteren avond beloven ze ook voor vandaag droog weer. Dus maken we plannen voor een “doe iets” en onze keuze valt op Kandersteg, en boven tot aan Schwarenbach wandelen. Het is rustig als we Kandersteg doorrijden, en ik wist niet dat het nog zo groot was. We kennen het enkel van op de trein te rijden en zo vlug mogelijk in Wallis te willen zijn. De kabelbaan Sunnbüel is helemaal aan het einde van het dorp.

IMGP4335.jpg

Voor 3 zwfr parkeren we onze auto en hij mag 24u blijven staan, ja amaai als we tegen dan nog niet terug zijn stuur dan de helicopter maar, want dan scheelt er iets. We informeren eerst of het hier wel in werking is. En ja een heel vriendelijk venteke legt het ons allemaal klaar en duidelijk uit. Kaartje retour en binnen 10 min vertrekken, we zijn weer met de eerste cabine naar boven. Als naar gewoonte boven eerst iets drinken, en dat we van de herfst in de winter terecht gekomen zijn , dat hadden we onderweg al gezien.

IMGP4340.jpg

Een winterwonder landschap komt voor onze ogen te voorschijn. Met ons is nog een Engelsman naar boven gekomen, en voor de rest, onmetelijke stilte , zo stil dat je het niet kunt voorstellen. Onwerkelijk komt het ons stadsmensen over.

IMGP4355-1.jpg

Even overvalt me de grote paniek, het wandelpad is bedekt met 15 cm sneeuw en dat is niet erg, integendeel, maar op sommige plaatsen is het verijzeld.. en natuurlijk juist in de stukken waar het bergaf is. Ik nijp hard in de achterkant , nee niet van Marc maar in zijn rugzak. En stap voor stap geraken we toch deze stukjes voor bij.

IMGP4338.jpg

We zijn omringd door talrijke reuzen, vraag me niet hun naam of hun hoogte ik moet ze je schuldig blijven. Enkel de Wildstrubel die erken ik . We blijven genieten van het landschap en de stilte… een groep Nederlanders steekt ons voorbij. De helft van de groep gaat net als wij naar Schwarenbach, de rest de Daubensee rond en dan via Gemmi met de kabel naar beneden. We doen het vlakke stuk op 10 minuten meer dan aangegeven. Dan begint het klimmen, en af en toe trappen we serieus op onze adem. Het is onze eerste”hoogte wandeling “ dit verlof. Op een ogenblik vervloek ik mezelf,” waar ben je weer aan begonnen “ doch blik op oneindig en verstand op nul en verder stappen. Heel langzaam komen we op de hoogte. We komen twee mensen tegen die ons moed geven, “ achter het hoekje , nog 200 m ben je er “. En inderdaad ze hebben niet gelogen. Net voor het hotel staat een bank, in de zon en uit de wind, een ideale plek om onze pick nic soldaat te maken.

IMGP4350-1.jpg

En direct krijgen we gezelschap van de zwarte vogels. Terwijl de aangegeven tijd 1.10 is hebben wij er 2 u over gedaan,met rusten bij . We krijgen niet genoeg van rondkijken, kunnen nu onderscheiden waar de Daubensee ligt, waar Leukerbad is, en de Lammerhutte , etc. We begeven ons in het restaurant en bewonderen het moderne interieur. Om niet te varen als gisteren koop ik een tube zonnecreme. Ik voel de huid van mijn gezicht beginnen tegen trekken als was het van karton.
Ook hier komt veel te vlug het uur van vertrek. De zon is achter de donkere wolken verdwenen, maar we hebben er van genoten, te veel van het goede zou ook weer niet te best zijn.

IMGP4358-1.jpg

We zijn na 1.40 min terug op ons vertrekpunt. Het is dezelfde “piloot “ die ons terug naar Kandersteg en de groene wereld brengt.

IMGP4372-1.jpg

IMGP4371.jpg

Als we beneden aan de auto komen, zitten de twee mensen van boven op een bankje totaal uitgeteld op de bus te wachten. Ik vraag waar ze naar toe moeten, hier in het dorp het station. We nemen hun mee en zetten hun voor de statie af. Ze zijn van Leukerbad met de kabelbaan gekomen , te voet de Daubensee rond, heel de weg die wij gelopen hebben, en dan nog te voet naar Kandersteg. Awel chapeau.
We hebben een wandeling van iets meer dan 8 km in onze ( stramme ) benen, hebben een prachtige dag beleefd al wat ik graag doe, wandelen op een redelijke hoogte en in desneeuw. En aan het einde ervan nog een goede daad gedaan. Weer een dag met sterretjes.
Morgen is het H. Lotti fandag in Zurich dus tot overmorgen.

Niederrieddag6Schilthorn4.jpg
Olga
Olga
460 berichten
kenner
8 nov 2010 - 18:19
Dag Annette/Thyon,

Oh jee! Hier is bijna niet één onbekend plaatje bij. Wij zijn getrouwd met het Berner Oberland, wat goed dat jullie deze foto's hebben geplaatst. Het verhaal ga ik straks lezen, maar (het klinkt onbescheiden) in negen van de tien gevallen kan ik zo al wel zeggen waar het was. Die foto's van de Schilthorn, geweldig zeg. En ik wil jullie verhaal niet overnemen, maar wij zijn ook net een weekje terug van drie weken daar. D.w.z.: we wilden het nou 's een keer anders doen, waren eerst twee weken in Graubünden (La Punt-Chamues-ch) en daarna nog een week in het BO (anders zijn we niet in Zwitserland geweest ;-)). Wij waren ook op de Schilthorn toen het beneden erg nevelig was, maar boven strakblauw!! We zagen alle toppen of soms nét niet, maar de reuzen dan weer helemaal wel. Dank jullie wel! Trouwens, de herfstkleuren zijn in GR weer heel anders dan in het BO. Veel schakeringen geel tot oranje en nog het nodige groen in GR, maar sjongejongejonge, wát een kleuren! En dan meer loofbomen in het BO (als ik de afkortingen moet uitleggen, dan hoor ik het graag...) - ik geloof dat we de herfst nog nooit zó uitbundig hebben gezien.

Nou, ik ga nog een keer kijken! En lezen!
:-)
Annika
Annika
4355 berichten
expert &
moderator
10 nov 2010 - 22:02
Hallo Annette,

Bedankt voor het plaatsen van je nieuwe verslagen! Dat is duidelijk een nieuwe, geslaagde Zwitserlandvakantie. Ook in de herfst is het een schitterend land, hè? Je kunt qua weer alles treffen: van zon tot winterse sneeuw. Dat blijkt wel uit jullie foto's. Die plaatjes van de Schilthorn zijn vooral indrukwekkend. Wat een schitterend weer, en wat een mooi zicht op de besneeuwde bergtoppen. Kortom, leuk om weer mee te lezen en te kijken met jullie belevenissen!
zeearend
zeearend
20 berichten
nieuw lid
12 nov 2010 - 10:48
ik ken het gevoel dat je beschrijfd, als je op de top van de schilthorn bent
Daarom kom ik al 43 jaar in het het lauterbrunnen dal, als je de weg weet, vind je er absolute stilte ondanks dat er veel toeristen komen
.prachtige foto"s

ALLE TREINPASSEN VOOR ZWITSERLAND

Hoe werken de verschillende treinpassen, wat kosten ze, waar zijn ze te koop? U vindt het hier.

Meer

ZO KIEST U DE BESTE TREINPAS

Kunt u niet kiezen uit alle passen? Lees hier hoe u de pas kiest die het best bij uw vakantieplannen past.

Meer

WAT TE DOEN IN ZWITSERLAND

Tips voor bezienswaardigheden en wandelroutes.

Meer

ONZE HOTELTIPS

Bekijk de hotels die wij aanraden. Goedkope hotels, hotels bij de treinstations, middenklasse-hotels, luxe 5-sterrenhotels en meer.

Meer

Meer op MySwissAlps.com

Zwitserland-tips in uw mailbox

Maak een account en ontvang onze nieuwsbrief en de laatste berichten uit het forum. De beste manier om uw vakantie voor te bereiden!

Maak een account

Een op maat gemaakt vakantieplan

Laat Zwitserse reisadviseurs een vakantieplanning voor u maken. Zij kunnen uw hele vakantie regelen!

Meer
© MySwissAlps.com 2002-2016